divendres, 4 de setembre del 2009

La Generalitat planteja la creació de tramvies fins a Olot i Sant Feliu de Guíxols

GIRONA | Els defensors del tramvia estan d'enhorabona. Després de les demandes d'entitats com la Plataforma pel Transport Públic i partits com ICV, l'avantprojecte de Pla Territorial de les Comarques Gironines, posat ahir a exposició pública per dos mesos, recull la possible creació de tramvies de Girona fins a Olot i Sant Feliu de Guíxols, a més del que unirà l'aeroport, Girona, Flaçà i la Costa Brava (en un municipi encara sense determinar), que ja estava previst.
El pla, elaborat pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques, ha de servir per garantir un desenvolupament urbanístic "ordenat, sostenible i eficient". Per això, té en compte els plans directors de l'Empordà i la Garrotxa (ja aprovats), del Pla de l'Estany, del sistema urbà de Girona i el de Figueres (en tramitació). A més, també inclou una ordenació del Ripollès i la Selva, que encara no tenen plans específics.
Pel que fa al transport ferroviari, a banda dels tramvies, la Generalitat confirma la seva voluntat de crear un sistema de rodalies per a les comarques gironines superposant les línies de Maçanet-Massanes-Flaçà i Riudellots-Figueres. Aquestes noves rodalies enllaçarien amb la xarxa d'altes prestacions a Girona i Figueres-Vilafant. A més, es proposa estudiar la viabilitat de fer arribar les rodalies des de Girona fins a Blanes. D'altra banda, es preveuen construir cinc intercanviadors entre el tren i altres mitjans de transport a Girona, Figueres-Vilafant, l'aeroport, Flaçà i Caldes de Malavella-Sils. Finalment, es potenciarà el corredor Barcelona-Vic-Ripoll-Puigcerdà, per tal de millorar la connectivitat ferroviària del Ripollès.
En referència a les mercaderies, la Generalitat afirma que tant les línies d'altes prestacions com les convencionals permeten el seu pas, de manera que es podrà millorar la competitivitat del ferrocarril respecte a la carretera. D'aquesta manera, la línia convencional Barcelona-Portbou assumiria el trànsit de mercaderies on el temps de transport no és un factor decisiu o aquelles que no puguin circular pel túnel del Pertús. Per tal d'evitar el pas per Girona i Figueres, es faran les dues variants específiques. Finalment, la gran plataforma intermodal de Vilamalla-el Far, que actualment s'està construint, ha de servir per canalitzar els trànsits de mercaderies des de la xarxa convencional fins a la d'altes prestacions.
Tot i que el pla posa un èmfasi especial a la xarxa ferroviària, també s'ocupa dels principals reptes a nivell de carreteres: la futura A2, per exemple, comptarà amb nous accessos per millorar la connectivitat interna de la demarcació, mentre que es preveu tirar endavant el desdoblament de l'Eix Transversal. A més, es perllongarà la C-32 per la costa del Maresme fins a Blanes i Lloret. També seran prioritaris per al Govern català l'Eix Pirinenc (Portbou-Figueres-Olot-Ripoll-Cerdanya), la C-35 (Sant Celoni-Maçanet i Maçanet-Llagostera), la C-26 (Berga-Ripoll), C-17 (variant est de Ripoll), C-63 (Olot-Santa Coloma i Vidreres-Lloret de Mar), la C-66 (Besalú-Girona i Medinyà-Torrent), la C-31 (Torrent-Santa Cristina), la C-65 (Santa Cristina-Girona), la N-141 (Amer-Girona), la c-25 (aeroport-Riudellots-Caldes), la N-260 (Figueres-Roses), la C-252/C-31 (la Bisbal-Figueres), la ronda sud-est del sistema urbà de Figueres i la ronda est de Girona (N-II).

4/9/09 Diari de Girona